Coronavirus (COVID-19) - praktiske oplysninger

Indføring af nødberedskab

Kære patient hos Kiropraktorerne Hviid

I forlængelse af statsminister Mette Frederiksens udmeldinger på pressemødet i Statsministeriet tirsdag aften d. 17 marts 2020 har Kiropraktorerne Hviid med øjeblikkelig virkning indført nødberedskab med henblik på at bryde Corona virussens smittekæder og sikre at sundhedsvæsenet kan opretholde kritiske funktioner, herunder fortsat kiropraktisk behandling til akutte og kritiske patienter.

I forlængelse af statsministerens pressemøde har Sundhedsstyrelsen offentliggjort en beskrivelse af, hvordan sundhedsprofessionelle, herunder kiropraktorer, skal forholde sig, og hvilke patienter der kan modtages under COVID-19 nødberedskab.

Hvilke kiropraktor patienter kan modtages på klinikken?

I Sundhedsstyrelsens beskrivelse fremgår det, at kritiske funktioner i sundhedsvæsenet skal opretholdes.
For kiropraktorpraksis gælder derfor at følgende patienter kan modtages:

• Behandlingskrævende tilstande såsom akutte smertetilstande herunder fx rygsmerter og bækkenløsning
  • Igangværende behandlingsforløb hvor udsættelse vil medføre forværret behandlingsresultat herunder funktionsevnetab

Sundhedsstyrelsens nye retningslinjer viser stor tillid til, at sundhedssektoren kan efterleve myndighedernes hygiejnekrav og anbefalinger.

Som sundhedsprofessionelle tilhører de ansatte en særlig risikogruppe, hvorfor det selvfølgelig ligger Kiropraktorne Hviid på sinde at honorere denne tillid. Konkret betyder det, at vi som kiropraktorer tager en lang række forholdsregler, førend vi tager en patient ind, hvad enten denne er ny patient eller denne allerede er i gang med et behandlingsforløb.

Tiltag for håndtering af COVID-19

For at vi hos Kiropraktorne Hviid hverken udsætter os selv eller de århusianske patienter for smitterisiko, har vi derfor, foruden ovennævnte, iværksat følgende tiltag:

• Alle patienter gennemgår grundig telefonvisitation.
  • Ingen patienter modtages ved fysisk fremmøde uden telefonvisitation.
  • Vi afviser alle patienter, der føler sig sløje eller udviser symptomer på COVID-19 (feber, hoste, ondt i halsen, hovedpine, muskelømhed og åndenød).
  • Vi planlægger med færre fremmøde-tider (”booker med luft imellem”) så antallet af patienter i venteværelse på samme tid mindskes.
  • Vi sikrer at der er håndsprit tilgængeligt ved receptionen og venteværelse til fri afbenyttelse.
  • Vi sikrer god udluftning i alle opholdsrum og behandlingslokaler.
  • Ansatte med symptomer på sygdom kommer ikke på arbejde.
  • Den fysiske indretning tilgodeser fysisk afstand mellem patienter
  • Vi vægter oprettelse af kritisk funktion over smitterisiko.
  • Vi er ekstra omhyggelige med rengøringen, herunder fokus på afspritning af telefoner, dørhåndtag, behandlingsborde mm.
  • Får kiropraktoren mistanke om COVID-19, vil patientens konsultation blive afbrudt. I så fald rådgives patienten om forholdsregler jf. Sundhedsstyrelsen gældende retningslinje for håndtering af COVID-19.
  • Klinikkens personale opdeles, så kiropraktorpraksis passes mandag og torsdag af kiropraktor Carsten Hviid assisteret af sekretær 1, og tirsdag og fredag af kiropraktor Lisbeth Uggerholm assisteret af sekretær 2. Onsdag (kort dag) passer Carsten Hviid praksis uden sekretær. Under nødberedskab kan vi ikke garantere en tid hos din sædvanlige behandler.

Ovennævnte vil være i kraft, indtil Sundhedsstyrelse giver nye instrukser. Vi følger med andre ord situationen løbende og vil straks melde ud, hvis der sker ændringer i ovenstående.

Opdateret 17-03-2020.

Generelle forholdsregler for håndtering af COVID-19

Desuden opfordrer vi alle til at følge rådene på www.coronasmitte.dk

Hvis du er rask – beskyt dig selv for at beskytte andre

• Følg rådene om håndvask og håndsprit. Vis hensyn og begræns fysisk kontakt og sociale aktiviteter.
  • Hvis du har hoste, let feber eller forkølelse – bliv hjemme, indtil du er rask
  • Hold afstand til dine nærmeste, og undgå kontakt med andre uden for hjemmet.
  • Hvis du har problemer med vejrtrækningen, forværring af symptomer eller er syg over flere dage – ring til lægen
  • Ring først og mød ikke op i venteværelset, da du kan smitte andre.

Beskyt dig selv og andre

• Vask dine hænder tit eller brug håndsprit
  • Host eller nys i dit ærme – ikke dine hænder
  • Undgå håndtryk, kindkys og kram – begræns den fysiske kontakt